گنوم

گنوم

Gnome یکی از چندین موتور چرخشی بود که در جنگ جهانی اول در هواپیماهای جنگنده مشهور بود. در این نوع موتور میل لنگ بر روی هواپیما نصب می شود ، در حالی که میل لنگ و سیلندرها با پروانه می چرخند.

Gnome از این نظر منحصر به فرد بود که دریچه های ورودی درون پیستون ها قرار داشت. در غیر این صورت ، این موتور از چرخه آشنای چهار زمانه Otto استفاده می کرد. در هر نقطه معین ، هر یک از سیلندرها در فاز متفاوت چرخه قرار دارند. در بحث زیر سیلندر اصلی را با میله اتصال سبز دنبال کنید.
در طول این بخش از سکته مغزی ، خلاء در سیلندر شکل می گیرد و مجبور می شود دریچه ورودی را باز کند و مخلوط سوخت و هوا را از روی میل لنگ بیرون بکشد.
مخلوط در این مرحله فشرده می شود. جرقه جرقه به سمت انتهای فشار فشرده سازی ، کمی قبل از مرکز مرده بالا ، آتش می گیرد.
سکته مغزی در اینجا اتفاق می افتد. توجه داشته باشید که دریچه اگزوز زود هنگام باز می شود – درست قبل از مرکز مرده پایین.
این موتور از اگزوز نسبتاً طولانی برخوردار است. به منظور بهبود قدرت یا بهره وری ، زمان بندی شیر موتور اغلب با آنچه انتظار می رود متفاوت باشد.

وقتی برای اولین بار فهمیدم که این موتورها چگونه کار می کنند ، فکر کردم تنها کسی که طراح موتور دیوانه تر است ، کسی است که برای آن پول پرداخت کرده است. در نگاه اول به نظر مضحک به عقب می رسد.

با این وجود تعدادی موتور به این روش طراحی شده اند که از آن جمله می توان به Gnome ، Gnome Monosoupape ، LeRhone ، Clerget و Bentley اشاره کرد که نام آنها چند است. به نظر می رسد دلایل خوبی برای پیکربندی وجود داشته است:

تعادل توجه داشته باشید که میل لنگ و سیلندرها در یک دایره می چرخند ، در حالی که پیستون ها در یک دایره دیگر با افست می چرخند. نسبت به نقطه نصب موتور ، هیچ قسمت معکوس وجود ندارد. این بدان معنی است که دیگر نیازی به تعادل سنگین نیست.

خنک کننده هوا خنک نگه داشتن موتور یک چالش مداوم برای طراحان اولیه موتور بود. بسیاری به سیستم خنک کننده آب سنگین متوسل شدند. خنک کننده هوا در موتورهای دوار کاملاً مناسب بود ، زیرا سیلندرها همیشه در حرکت هستند.

بدون هواپیما. میل لنگ و سیلندرها برای تسویه پالسهای نیرو بیش از نیروی کافی تأمین می کردند و نیاز به یک چرخ فلک سنگین را از بین می برد.

همه این عوامل به موتورهای دوار بهترین نسبت قدرت به وزن هر پیکربندی در آن زمان را می بخشد و آنها را برای استفاده در هواپیماهای جنگنده ایده آل می کند. البته معایبی نیز وجود داشت:

اثر ژیروسکوپی. یک جسم در حال چرخش سنگین در برابر تلاش برای مختل کردن جهت خود مقاومت می کند (یک ژیروسکوپ اسباب بازی به زیبایی اثر را نشان می دهد). این امر مانور هواپیما را دشوار کرد.

کل سیستم روغن باخت. نیروی گریز از مرکز پس از اولین سفر خود از طریق موتور ، روغن روان کننده را به بیرون پرتاب می کند. معمولاً روغن کرچک بود که به راحتی با سوخت ترکیب می شد. (روسری با ظاهری عاشقانه که خلبان آن را پوشیده بود در واقع حوله ای بود که برای پاک کردن وسایل لاغر از عینک خود استفاده می کرد!)

محدوده این هواپیما با توجه به مقدار روغن موجود در آن و همچنین سوخت محدود بود. اکثر موتورهای معمولی بطور مداوم عرضه نسبتاً کمی از روغن را دوباره گردش می کنند.

 

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین مطالب

تصادفی